OPEN: ma,do,vrij - 7:30 - 18:00 & di,wo - 7:30 - 21:00
lage rug

rugklachten

Lage rugpijn in het kort:

• Lage rugpijn komt veel voor
  • Meestal verdwijnt de pijn binnen een week
  • Zorg dat je in beweging blijft, ga bijvoorbeeld een stuk wandelen
  • Zo nodig mag je een pijnstiller gebruiken

Ongeveer 80 tot 90 procent van alle volwassenen heeft wel eens last van zeurende of stekende rug pijn. Deze kan geleidelijk ontstaan of plotseling na een (vaak) kleine draai- of tilbeweging. Soms trekt de pijn naar de billen of naar een been. Daarbij kan sprake zijn van een tintelend gevoel of een verminderde spierkracht.

Bij slechts 5 procent van alle rugklachten is er sprake van een lichamelijke afwijking. Voorbeelden hiervan zijn een hernia, een wervelbreuk, een ingeklemde zenuw door ingezakte tussenwervelschijven of ernstige slijtage van de rug.

Vaker zijn rugklachten zijn echter moeilijk direct te verklaren, deze noemen we aspecifieke rugklachten. Deze klachten hangen samen met overbelasting, slijtage, instabiliteit, onderbelasting, stress, houding, overgewicht of een trauma.

Bij lage rugklachten is het belangrijk om in beweging te blijven en om de stoornissen die bewegen belemmeren te verhelpen. De behandeling is persoonsafhankelijk en het niveau van de klachten.

Alvast een Tip!

Probeer bij rugklachten zoveel mogelijk in beweging te blijven. Blijf hierbij wel binnen uw pijngrens, Veel zitten is zwaar voor je rug. Voor tillen en draaien tegelijk geldt hetzelfde. Je houding en de manier waarop je beweegt zijn dus belangrijk. Neemt bij acute rugpijn de pijn niet binnen 4 dagen af neem dan contact op met een van onze deskundige therapeuten. Of bekijk welke behandelingen we allemaal kunnen doen.

Op de website van de fysiotherapeut kunt u meer algemene informatie vinden