Manuele therapie is een aanvulling op de gewone fysiotherapie. Manuele therapie kan bij veel verschillende problemen mensen helpen. Moeite met bukken en kunt u hierdoor niet werken? Pijn bij hoog reiken is hierdoor het huishouden moeizaam? Voelt u nek of rug stijf zodat u niet goed kan draaien? Een aantal voorbeelden waarbij de manueel therapeut u kan helpen.

De manueel therapeut beweegt de gewrichten op een bepaalde manier waardoor de beweeglijkheid van de gewrichten kan worden vergroot. Met als gevolg pijnvermindering en verbetering van de beweeglijkheid. Om dit bereiken is zacht trekken of duwen tegen de lichaamsdelen vaak al voldoende. Soms wordt deze behandeling aangevuld met gedoseerde impulstechnieken. Hierbij worden de gewrichten sneller bewogen waarbij men soms een knappend of krakend geluid hoort. De meeste patiƫnten ervaren dit als een kortstondig vreemd gevoel maar vinden het over het algemeen niet pijnlijk.

De manueel therapeut zal samen met u achterhalen waar de oorzaak van de klachten liggen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een vraaggesprek en Ā lichamelijk onderzoek. Aan de hand van de uitkomsten wordt in samenspraak met u een passend vervolg bedacht.

Het behandelprogramma bestaat verder uit het geven van goede instructies, adviezen, begeleiding en inzicht in gezond bewegen.

Klachten waarbij u aan een manueel therapeut kunt denken zijn onder andere nekpijn, hoofdpijn en/of migraine, lage rugklachten al dan niet uitstralend in de benen. Maar ook bij pijn aan schouder, heup of andere gewrichten kan manueel therapie positief bijdragen.

Heeft u hulp en/of vragen ten aanzien van bovenstaande punten, maak dan snel een afspraak.

In onze praktijk zijn Peter van Kempen en Chantal de Koning de manueel therapeuten.

www.demanueeltherapeut.net